Palkkahallinnon ulkoistamisella organisaatiot voivat säästää aikaa ja voimia, kun omia resursseja ei tarvitse suunnata eri alan asiantuntemusta vaativaan työhön, SD Worxin palkkahallinnon ulkoistuspalvelussa Delivery Managerina työskentelevä Karoliina Palkonen arvioi.
– Asiakkaan on mahdollista saada vielä enemmän, kun palveluntarjoaja toimii aidon asiakaslähtöisesti, Palkonen vakuuttaa.
Perusteellisuus näkyy palvelun laadussa
Palkosen mukaan asiakkaan erityiset palvelutarpeet on olennaista kartoittaa jo myyntivaiheessa. Kun asiakassuhde alkaa, käynnistyy projektivaihe, jossa valmistaudutaan palvelun käyttöönottoon.
– Projektivaiheessa asiakas on osallisena, ja palveluntuottaja taas ottaa vetovastuun. Hyvä käytäntö on esimerkiksi vakioidut työpajakäytännöt järjestelmän ja palvelun käyttöönottoon. Meillä työn- ja vastuunjakomatriisi kuvaa yksityiskohtaisesti asiakkaan ja ulkoistuskumppanin vastuulla olevia tehtäviä ja työvaiheita jatkuvassa palvelussa.
Palkosen mukaan palkkapalvelu on mahdollista toteuttaa laadukkaasti, kun jo projektivaihe toteutetaan perusteellisesti.
– Kun palvelun tulevat asiantuntijat ovat mukana projektivaiheessa, he pääsevät näin tutustumaan asiakkaaseen jo ennen palvelun käynnistämistä.
Laaturaportointi ja tulevan ennakointi on tärkeää
Päivittäisen operatiivisen toiminnan lisäksi palkkapalvelun ulkoistuskumppani voi tehdä yhteistyötä asiakkaan kanssa myös strategisella tasolla.
– Olennaista on säännölliset palaverit asiakkaiden kanssa. Tärkeää on myös läpinäkyvä laaturaportointi. Raportteihin on hyvä kirjata molempien osapuolten kaikki mahdolliset palvelun tuottamiseen liittyvät poikkeamat. Tällä tavoin prosessia on mahdollista kehittää jatkuvasti.
Palkonen kertoo, että hyvä käytäntö on käydä laaturaportit säännöllisesti läpi yhdessä asiakkaan kanssa.
– Jos laaturaporteista huomataan, että vaikkapa jokin palkanlaskentaan kytköksissä oleva esijärjestelmä tuottaa virheellistä, manuaalista korjaamista vaativaa tietoa, tai jotkin toiminnot osoittautuvat aikaa vieviksi, niihin suunnitellaan yhdessä muutokset, jotka lisäävät prosessin sujuvuutta.
Neuvontapalvelu säästää asiakkaan aikaa
SD Worxilla asiantuntijat ovat asiakkaan tukena ulkoistuksen joka vaiheessa, niin arkisessa yhteistyössä kuin ennakoimassa tulevaa.
– Asiantuntijamme kehittävät ja ylläpitävät osaamistaan. Meillä on esimerkiksi Legal Watch- ja Osaamisen Kehittämisen -työryhmät, jotka ennakoivat palkkahallinnon lainsäädännön muutoksia ja osaamistarpeita, Palkonen sanoo.
– Palveluumme kuuluu asiakkaalle nimetyt palkkayhteyshenkilöt, mutta lisäksi tarjoamme asiakkaan koko henkilöstölle neuvontapalvelua. Näin esimiehiltä ja HR-yhteyshenkilöiltä vapautuu aikaa, kun palkka-asioista pääsee kysymään suoraan SD Worxin palkka-asiantuntijoilta.
Lue lisää: Vapauta aikaa ja energiaa yrityksesi liiketoiminnan tarpeisiin
Asiakkaiden tukena digitaaliset palvelut
Palkonen suosittelee asiakkaille neuvonnan ohella myös arkistointi- ja verkkopalkkapalveluita.
Arkistointipalvelussa hoidetaan kaikkien lakisääteisten raporttien arkistointi. SD Worxin uusi arkistointituote on SD Worx Keep, jossa on entistä laajemmat mahdollisuudet myös asiakaskohtaisten raporttien arkistointiin.
Verkkopalkkalaskelman taas voi saada näkyviin verkkopankin kautta, ja siihen voidaan vielä kytkeä eLiksa-sovellus, jolla palkkalaskelman saa mobiililaitteeseen ja jossa on mahdollista kätevästi seurata myös verokortin tulorajan täyttymistä. Notifikaatio ilmoittaa käyttäjälle, kun uusi palkkalaskelma on ilmestynyt.
– Erityisesti korona-ajan myötä olemme pyrkineet vielä aiempaakin enemmän löytämään kaikkiin prosesseihin digitaalisia ratkaisuja.
Oma järjestelmä takaa toimivuuden ja turvallisuuden
Palkosen mukaan SD Worxin merkittävä ero moniin muihin ulkoistuksen tarjoajiin on, että SD Worxin ulkoistuspalvelut tuottavat palkkapalvelut SD Worxin omalla SD Worx W -palkanlaskentajärjestelmällä.
– SD Worx W -järjestelmän takana ovat omat järjestelmäkonsulttimme sekä tuotekehitys, joten kehitämme yhteistyössä järjestelmät ja palkkapalvelun prosessit yhteensopiviksi.
SD Worxin pilvipalveluiden käyttäminen myös keventää GDPR-säädöksiin asiakkaille liittyvää taakkaa, kun SD Worx vastaa tietojen säilyttämisestä ja käsittelystä.
Karoliina Palkonen, Delivery Manager, SD Worx