Mikä on työntekijöille tärkeintä palkka-asioihin liittyen?
Palkkahallinnolla on suora vaikutus työntekijöiden tyytyväisyyteen ja sitoutuneisuuteen. Silti on hälyttävää, että monet yritykset kamppailevat edelleen palkanlaskennan perusasioiden kanssa. Vielä vuonna 2024 merkittävä osa työntekijöistä kärsii maksuviivästyksistä tai virheistä palkoissa. Tällä on konkreettinen vaikutus henkilöstön vaihtuvuuteen.
Tutkimuksemme osoittaa, että 29 prosenttia työntekijöistä, joille on maksettu palkka myöhässä useita kertoja viimeisen vuoden aikana, etsii aktiivisesti uutta työpaikkaa, kun vastaava luku on 10 prosenttia niiden keskuudessa, joille on aina maksettu palkka ajallaan. Vastaavasti 25 prosenttia työntekijöistä, joiden palkka on maksettu virheellisesti edellisen vuoden aikana, etsii uusia töitä; oikein maksetun palkan saaneiden vastaava luku on vain 9 prosenttia. Tämä osoittaa, että palkanlaskennan oikeellisuuden ja osaajien sitouttamisen välillä on merkittävä yhteys.
Negatiivisten palkkakokemusten vaikutukset
Väärin maksetut palkat eivät ole vain epämiellyttäviä, vaan ne aiheuttavat stressiä ja heikentävät luottamusta yritystä kohtaan erityisesti taloudellisesti vaikeina aikoina. Kun vain 31 prosenttia työntekijöistä kokee saavansa riittävän korvauksen inflaation aiheuttamasta taloudellisesta tilanteesta, tyytymättömyys syvenee, mikä vähentää entisestään sitoutumista ja tuottavuutta työpaikalla sekä lisää henkilöstön vaihtuvuutta.
Luotettavat tulot vaikuttavat psykologiseen hyvinvointiin ja antavat turvallisuuden tunnetta. Virheet palkanmaksussa uhkaavat tätä tunnetta: palkanmaksun viivästyminen tai virheellisyys herättää ensisijaisesti pelkoa selviytymisestä, mikä vaikuttaa negatiivisesti työntekijän mielenterveyteen ja työtyytyväisyyteen. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilöstöosaston on tärkeää asettaa tarkka ja oikea-aikainen palkanlaskenta etusijalle ja ymmärtää sen keskeinen rooli paitsi taloudellisissa asioissa, myös työntekijöiden hyvinvoinnin varjelemisessa.
Haluatko saada lisää asiantuntijaneuvoja suurimmista palkkakysymyksistä?
Työntekijöiden tarpeisiin vastaaminen
Työntekijöiden tarpeisiin vastaamiseksi itsepalvelukulttuuri palkkahallinnossa voi olla ratkaisevan tärkeää. Työntekijöiden mahdollisuus hallinnoida lomapyyntöjä ja kuluhakemuksia lisää mukavuutta ja tyytyväisyyttä, mikä luo myönteisen työntekijäkokemuksen. Nopeat ja täsmälliset vastaukset palkkaa koskeviin kysymyksiin ovat myös tärkeitä luottamuksen ja tyytyväisyyden rakentamisen kannalta.
Kehittyneen palkanlaskentateknologian houkutuksista huolimatta työntekijöiden ensisijainen tarve on edelleen yksinkertainen: saada oikea palkka ajallaan. Tutkimuksemme osoittaa lisäksi, että eurooppalaiset työnhakijat pitävät edelleen palkkaa selvästi tärkeimpänä kriteerinä työpaikkaa valitessa, ja vasta seuraavaksi tärkeimpinä työpaikan varmuutta ja taloudellista vakautta. Vaikka avoin viestintä onkin ratkaisevan tärkeää, on myös merkittävää, että palkkalaskelma on tehty selkeästi ja visuaalisesti houkuttelevalla sekä ymmärrettävällä tavalla. Investoimalla selkeään palkkalaskelmaan voit edistää avoimuutta ja minimoida väärinkäsityksiä.
Ennen kuin organisaatiot ottavat käyttöön monimutkaisia palkkajärjestelmiä, niiden on parannettava ensin palkanlaskentaprosessin perusasioita, jotka ovat ratkaisevan tärkeitä. Palkkojen oikeellisuuden ja oikea-aikaisuuden varmistaminen on ensimmäinen askel kohti luottamuksen rakentamista ja osaajien sitouttamista. Onnistunut palkanlaskenta ei ole vain palkan maksamista työntekijöille, vaan myös todellista ja johdonmukaista arvostusta.