Palkitsemiskompassi
Euroopan suurimmassa palkitsemis- ja etuusstrategioita kartoittavassa kyselyssä pyysimme yli 5 000 henkilöstöjohtajaa ja 18 000 työntekijää kertomaan oman yrityksensä käytännöistä. Vastausten avulla saimme uutta tietoa siitä, mitä työntekijät odottavat palkitsemispaketiltaan – ja missä työnantajat edelleen epäonnistuvat. Tutustu tutkimuksen tärkeimpiin oivalluksiin sekä neljään virstanpylvääseen, jotka auttavat sinua löytämään menestyksen palkitsemisen avulla.


Millaisia työsuhde-etuja yrityksen tulisi tarjota?
Kun tarkastellaan työnantajien tällä hetkellä tarjoamia etuja, on niissä nähtävissä yhdistelmä perinteisiä ja ajankohtaisia etuustyyppejä. Tärkeimpiä ja eniten käytettyjä etuja ovat kiinteä palkka (näitä saa suomalaisista 76,7 % ja 80,6 % kaikista eurooppalaisista työntekijöistä), joustavat työajat (55,2 %/50,3 %) sekä opiskelu-/ ja koulutuspäivät (40,4 %/39,4 %). Lisäksi suosittuja etuuksia ovat muun muassa lahjat merkkipäivinä (19,8 %/34,8 %), ravintoetu (39,4 %/31,7 %), kulttuurietu (54,6 %/22,6 %) sekä terveys- ja hyvinvointiohjelmat (53,3 %/30,8 %).

Miksi palkitsemisstrategiassa kannattaa keskittyä työntekijöiden sitouttamiseen?
Tehokkaan palkitsemisstrategian tulisi olla linjassa organisaation tavoitteiden ja päämäärien kanssa, ja sen perustana tulisi olla tyytyväiset, motivoituneet ja sitoutuneet työntekijät. Siksi onkin huolestuttavaa, että vain 41 % suomalaisista ja 45 % kaikista eurooppalaisista työnantajista uskoo heidän nykyisen palkitsemiskäytäntönsä vaikuttavan myönteisesti työntekijöiden pysyvyyteen ja motivaatioon – vaikka tehokas palkitsemisstrategia voi olla ratkaiseva tekijä parhaiden osaajien houkuttelemisessa ja pitämisessä.