Generatiivinen tekoäly on tekoälyn osa-alue, joka luo uutta sisältöä, kuten tekstiä, ääntä, videota ja kuvia. Perinteinen tekoäly poikkeaa generatiivisesta tekoälystä siten, että se käyttää koneoppimista tietojen analysointiin ja tulkintaan, mutta se ei luo uutta sisältöä.
Selatessa sosiaalisen median alustoja, kuten LinkedIniä ja Facebookia, vastaan tulee lukuisia keskusteluja siitä, mitä generatiivinen tekoäly voi tehdä: kirjoittaa virheettömän esseen Ranskan vallankumouksesta, antaa yllättävän hyviä neuvoja rakkaussuhteista, luoda tieteeseen perustuvan artikkelin... Oikeilla komennoilla se voi tehdä melkein mitä tahansa.
Monipuolisten kykyjensä ansiosta generatiivinen tekoäly valloittaa nopeaa vauhtia eri aloja, eikä HR-ala ole poikkeus. Kuusi kymmenestä eurooppalaisesta yrityksestä investoi HR:n digitalisointiin, ja yhä useammat niistä tarkastelevat myös sitä, miten generatiivinen tekoäly voi kehittää digitaalista työntekijäkokemusta ja samalla vähentää HR:n taakkaa.