SD Worx nostaa esiin 5 merkittävää HR-trendiä vuodelle 2025 – ihmiset ja tekoäly keskiössä
28. marraskuuta 2024
Vuosi 2025 tuo mukanaan sekä haasteita että mahdollisuuksia HR-maailmaan. Tekoäly, työntekijöiden muuttuvat tarpeet ja vastuullisuus nousevat yhä tärkeämmiksi teemoiksi. Miten yhdistää tekoälyn mahdollisuudet ihmisten vahvuuksiin? Kuinka varmistaa tekoälyn vastuullinen käyttö? Ja miten HR voi vastata kasvaviin odotuksiin samalla, kun työvoima vähenee ja vastuulliset toimintatavat on otettava osaksi arkea? SD Worx, Euroopan johtava HR-ratkaisujen toimittaja, tarkastelee lähemmin viittä keskeistä HR-trendiä vuodelle 2025.
1. Digitalisaation tuolla puolen: työelämän ihmislähtöinen tulevaisuus
Kun tekoäly ja automaatio mullistavat työpaikkoja, HR:n tulevaisuuden turvaaminen ei tarkoita vain digitalisaation lisäämistä. Kyse on ennen kaikkea ihmisten potentiaalin hyödyntämisestä, työntekijäkokemuksen parantamisesta ja organisaation menestyksen tukemisesta. Hybridi-AI:n hyödyntäminen antaa mahdollisuuden optimoida tekoälyn hyödyt samalla, kun säilytetään keskiössä ihmisten merkitys ja arvo. Tulevaisuuden kannalta on tärkeää löytää tasapaino ihmisten mukautumiskyvyn, kriittisen ajattelun ja luovuuden sekä teknologisen tehokkuuden välillä.
Tässä oppiminen ja kehittyminen ovat keskeisessä roolissa. Elinikäisen oppimisen avulla voidaan ottaa haltuun uusia tekoälytyökaluja ja kehittää ihmiskeskeisiä taitoja, kuten tunneälyä ja luovuutta. Työntekijöiden on myös opittava tunnistamaan, mitkä tehtävät sopivat ihmisille ja mitkä voidaan jättää tekoälyn hoidettaviksi. HR-johtajien tehtävänä on edistää jatkuvaa oppimista, joka vahvistaa näitä tärkeitä taitoja ja auttaa työntekijöitä sopeutumaan itsevarmasti muuttuvaan työelämään.
2. Henkilökohtainen HR: työntekijäkokemuksen uudistaminen
Nykypäivän työntekijät odottavat, kuten kaikki kuluttajat, yksilöllisiä kokemuksia kaikissa työuransa vaiheissa – roolien suunnittelusta ja koulutuksesta palkkaukseen, etuihin, palautteeseen ja joustaviin työskentelytapoihin. HR:n tehtävänä on luoda työntekijöille yksilöllisiä urapolkuja, jotka alkavat yksilöllisestä rekrytoinnista ja perehdytyksestä ja jatkuvat työntekijän koko uran ajan. Tämä edellyttää siirtymistä erillisistä, yksittäisiin tarpeisiin räätälöidyistä järjestelmistä yhteen integroituun ratkaisuun, jossa kaikki toiminnot toimivat saumattomasti yhdessä. Henkilöstöhallinnon jokainen osa-alue, käytännön toiminnasta strategiseen suunnitteluun, tarvitsee uudistuksia, jotta yksilöllinen ja kokonaisvaltainen lähestymistapa voidaan toteuttaa.
Esimerkiksi henkilökohtainen lähestymistapa palkanlaskentaan voi merkittävästi parantaa työntekijöiden tyytyväisyyttä. Jopa joka neljäs HR-ammattilainen kokee, että palkkaprosessia voisi kehittää. Tarjoamalla tarkkoja, ajantasaisia ja joustavia maksuvaihtoehtoja sekä reaaliaikaista palautetta, taloudellista ohjausta ja yksilöllisiä etuja yritykset voivat ylittää työntekijöiden odotukset, vähentää taloudellista stressiä ja vahvistaa luottamusta työyhteisössä.
3. Kansainvälinen osaaminen: työvoiman vähenemiseen mukautuminen
Työmarkkinoilta poistuu nykyään enemmän ihmisiä kuin sinne tulee uusia, mikä kasvattaa paineita hyödyntää pienenevää osaajajoukkoa mahdollisimman tehokkaasti. Tämä haastaa organisaatiot varmistamaan, että jokainen rooli on merkityksellinen. Samaan aikaan työvoima muuttuu yhä globaalimmaksi, etätyöpainotteisemmaksi ja monimuotoisemmaksi. Tämä tarjoaa HR:lle sekä haasteen että mahdollisuuden kehittää aidosti oikeudenmukainen ja kaikki työntekijät huomioon ottava lähestymistapa.
HR-tiimien on optimoitava organisaatiorakenteensa tukemaan monimuotoisia ja sopeutuvia tiimejä. Joustavuus osaamisen hyödyntämisessä, yhteisten vahvuuksien maksimointi ja sukupolvien välinen yhteistyö ovat keskeisiä menestyksen tekijöitä. Lähes joka kolmas työntekijä kokee, ettei ole täysin mukana organisaation toiminnassa. Tämä korostaa tarvetta kehittää järjestelmiä, jotka tukevat yhteenkuuluvuutta ja vahvistavat työntekijöiden sitoutumista kaikilla tasoilla.
4. Vastuullinen tekoäly: luottamuksen rakentaminen työyhteisöissä
Kun tekoälystä tulee yhä keskeisempi osa organisaatioiden strategiaa, eettisten periaatteiden painottaminen on välttämätöntä. "Vastuullinen tekoäly" tarkoittaa muutakin kuin vaatimustenmukaista – kyse on ihmiskeskeisten, läpinäkyvien, turvallisten ja luotettavien järjestelmien luomisesta. Koska joka viides työntekijä kokee digitaaliset työkalut mahdolliseksi uhaksi yksityisyydelleen, organisaatioiden on rakennettava luottamusta varmistamalla, että uudet teknologiat palvelevat ihmisiä.
EU:n tekoälyasetus on esimerkki siitä, miten sääntely kehittyy varmistamaan tekoälyn yhteensopivuuden inhimillisten arvojen kanssa. Tekoälyn käytön laajentuessa HR:llä on keskeinen rooli reilujen ja läpinäkyvien toimintatapojen luomisessa sekä luottamuksen vahvistamisessa työntekijöiden ja muiden sidosryhmien keskuudessa. Esimerkiksi rekrytoinnissa tekoälypohjaiset työkalut voivat seuloa ja arvioida ehdokkaita nopeasti ja tehokkaasti, mutta ilman huolellista valvontaa ne voivat vahvistaa historiatietoon pohjautuvaa puolueellisuutta ja johtaa epäoikeudenmukaisiin lopputuloksiin. HR:n tehtävänä on varmistaa, että tekoälyä hyödynnetään rekrytoinnissa oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti.
5. Vastuullisuus: HR:n strateginen painopiste
Vastuullisuus ei ole enää vain mukava lisä, vaan keskeinen osa organisaation strategiaa. Se ei rajoitu pelkästään ympäristöhankkeisiin tai yhteiskuntavastuuseen, vaan HR:llä on tärkeä rooli vastuullisten käytäntöjen juurruttamisessa. Sosiaalisesti vastuulliset työpaikat edistävät luottamusta ja hyvinvointia kaikilla tasoilla. Tämä on erityisen tärkeää nyt, kun kaksi viidestä yrityksestä raportoi työntekijöiden hyvinvoinnin olevan merkittävä haaste.
Etätyön yleistyminen on mullistanut työn ja vapaa-ajan tasapainon, lisännyt työntekijöiden sitoutumista ja tyytyväisyyttä sekä parantanut tuottavuutta. Lisäksi se vähentää liikenteen ruuhkautumista ja pienentää kasvihuonekaasupäästöjä. Etätyö on hyödyksi työntekijöille, organisaatioille ja yhteiskunnalle – täydellinen esimerkki siitä, kuinka HR:n toimet voivat ulottua yrityksen seinien ulkopuolelle ja luoda laajempaa positiivista vaikutusta.
Yhteenveto
"Kun katsomme kohti vuotta 2025, HR:n rooli työelämän tulevaisuuden muovaajana on selvempi kuin koskaan. Onnistuminen edellyttää ympäristöä, jossa ihmisten vahvuudet ja teknologia täydentävät toisiaan. Tekoälyä tulisi hyödyntää ihmisten välisen yhteyden vahvistamiseen, ei sen korvaamiseen. Työntekijäkokemuksen yksilöllistäminen, joustavuuden tukeminen sekä yhteistyön ja kaikki huomioon ottavan työskentelykulttuurin priorisointi ovat avainasemassa nykypäivän työvoimahaasteiden selättämisessä. Eettisten tekoälykäytäntöjen ja vastuullisuuden tulisi olla jokaisen HR-strategian ytimessä, luoden luottamusta, oikeudenmukaisuutta ja pitkäaikaista arvoa työntekijöille, yrityksille ja koko yhteiskunnalle", tiivistää SD Worxin Chief People Officer Bruce Fecheyr-Lippens.