1. Sovella monialaista lähestymistapaa ongelmanratkaisuun
Aloita "ekosysteemiajattelun" soveltaminen osaamisen johtamisen haasteisiin. Tämä tarkoittaa sitä, että paras ratkaisu voidaan saavuttaa vain eri tiimien ja toimintojen välisellä yhteistyöllä.
Sanotaan esimerkiksi, että henkilöstön vaihtuvuus on lisääntynyt. Ekosysteemilähestymistapa tarkoittaa sitä, että tutkit kaikki mahdolliset tyytymättömyyden syyt, esimerkiksi liiallisesta työmäärästä etuuksien puutteeseen tai tietotekniikkaongelmiin. Kun olet saanut selville todelliset ongelmat, voit käyttää kaikkia asiankuuluvia resursseja ja strategioita niiden ratkaisemiseen.
2. Pidä työntekijän matka mielessä
Työntekijäkokemus on jokaisen menestyksekkään osaamisen ekosysteemin ydin, ja onnistuneen ekosysteemin tuloksena on erinomainen työntekijäkokemus. Tyytyväinen henkilöstö on tärkeä tekijä organisaation kasvulle ja menestykselle. Osaamisen ekosysteemin luominen on sen tutkimista, miten kukin toimintaprosessi voi mahdollisesti vaikuttaa työntekijän tyytyväisyyteen työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa.
3. Käytä teknologiaa apuna
Rekrytointijärjestelmät, osaamisen johtamisen järjestelmät ja data-analyysityökalut voivat auttaa sinua tunnistamaan potentiaaliset työntekijät, seuraamaan henkilöstön suoritusta ja sitoutumista sekä tekemään tietoon perustuvia päätöksiä, jotka auttavat organisaatiotasi pysymään kilpailukykyisenä ja tehokkaana.
Tieto auttaa osaamisen ekosysteemiä kehittymään. Investoi siis teknologiaratkaisuihin, jotka voidaan integroida nykyiseen HR-järjestelmääsi, jotta saat käyttöösi kattavimmat tiedot ja parhaan käyttökokemuksen.