Mitkä ovat 10 googlatuinta HR-termiä?

HR-alan ammattilaiset tekevät joka päivä lukemattomia hakuja kiinnostavista ajankohtaisista aiheista ja kiinnostavista ilmiöistä. Mielenkiintoisimmat haut antavat tietoa trendeistä sekä vinkkejä alan kehityksestä. 

Pelkästään kymmentä googlatuinta HR-termiä haetaan kuukausittain lähes 10 000 kertaa. HR-aiheisiin liittyviä hakuja tekevät lähtökohtaisesti henkilöstöasioista päättävät tai heitä avustavat henkilöt.

Tällaisia hakuja tekeviä henkilöitä voivat olla esimerkiksi henkilöstöpäälliköt, assistentit sekä pienemmissä yrityksissä myös toimitusjohtajat.

Ensimmäisillä hakutuloksilla iso vaikutus

Yrityksen kannalta hakutermeillä ja yrityksen sijoituksella hakutuloksissa on suuri merkitys. Yrityksen tavoitteena on sijoittua mahdollisimman ylös Googlen hakutuloksissa sen toiminnan kannalta olennaisilla hakutermeillä.

Backlingo-hakusanamainonnan asiantuntijayrityksen tutkimuksen mukaan Googlen hakutuloksissa ensimmäinen hakutulos saa keskimäärin 31 prosenttia kaikista klikkauksista, ja kolme ensimmäistä yhdessä noin 75 prosenttia kaikista klikkauksista.

Esimerkiksi kun SD Worx sijoittuu Googlen hakutuloksissa hyvin hakutermillä ”HR ja digitalisaatio” on tällä tietenkin iso merkitys yritykselle. Google trends -työkalun mukaan esimerkiksi ”Google ja digitalization” -hakutrendi on ollut nousussa, joten varmasti myös suomenkielinen haku on kehittynyt samalla tavalla.

Yleisempiä HR-termejä haetaan selvästi eniten – täsmällisimmillä termeillä voi olla enemmän merkitystä

Yleisimpiä termejä kuten ”HR” ja ”HR + asiantuntija” haetaan luonnollisesti enemmän, mutta myös pienempien hakumäärien termeillä voi olla yritykselle merkitystä.

Jos katsotaan myös muita kuin kymmentä suosituinta hakutermiä kuten vaikkapa ”HR + digitalisaatio” tai ”HR + ulkoistus”, on helppo huomata täsmällisten hakutermien merkitys. Vaikka näiden hakujen määrä on pienempi, täsmällisempi hakutermi merkitsee yleensä selvää kiinnostusta aiheeseen.

Googlen infolaatikko auttaa hakutuloksia nousemaan esiin

Google voi nostaa hakutulokseen myös sisältöä yrityksen sivuilta niin sanottuun infolaatikkoon.

Esimerkiksi jos käyttäjä hakee: ”Mitkä ovat henkilöstöhallinnon digitalisaation hyödyt”, Google tarjoaa SD Worxin sivulta lyhyen ja ytimekkään tiedon infolaatikkoon.

Jos sisältö on Googlen mielestä riittävän laadukasta ja vastaa käyttäjän hakuun, Google tarjoaa tiedon käyttäjälle helposti nähtäväksi.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että tällaiset hakutulokset saavat jopa 8% kaikista klikkauksista.

Palataksemme vielä artikkelin otsikkoon, tässä ovat ne 10 googlatuinta HR-termiä:

Jos Google ei vastaa kaikkiin HR:ään liittyviin kysymyksiisi, me vastaamme!